מחקרים

האם אבלציה של הפלידום מפחיתה תסמינים מוטוריים בחולי פרקינסון?

במחקר שהתפרסם בכתב העת The New England Journal of Medicine נמצא כי אבלציה חד-צידית של הפלידום בעזרת גלי על-קול מביא לתפקוד מוטורי טוב יותר בחולי פרקינסון, בהשוואה לפעולת דמה

07.05.2023, 16:15
פרקינסון (אילוסטרציה)

במחקרים שבוצעו עם תווית פתוחה נמצא כי אבלציה חד-צידית בעזרת גלי על-קול ממוקדים של חלקו הפנימי של הגלובוס פלידום מסייעת בהפחתת תסמינים מוטוריים בחולי פרקינסון.

במחקר זה החוקרים הקצו אקראית, ביחס של 3:1, מטופלים עם מחלת פרקינסון ודיסקינזיות או תנודות מוטוריות אשר סובלים מלקויות מוטוריות אשר אינם תחת טיפול תרופתי לעבור אבצליה ממוקדת בצד ההופכי לצד הגוף בו מופיעים התסמינים הכי משמעותיים או פעולת דמה. התוצא העיקרי שנבדק היה תגובה לטיפול תוך שלושה חודשים, שמוגדרת כהפחתה של שלוש נקודות ומעלה במדד MDS-UPDRS-IIIי (Movement Disorders Society–Unified Parkinson’s Disease Rating Scale, part III) במטופלים שאינם תחת טיפול תרופתי או הפחתה דומה במדד UDysRSי(Unified Dyskinesia Rating Scale) במטופלים שתחת טיפול תרופתי, בהשוואה למצב הבסיס. תוצאים שניוניים כללו; שינויים כעבור שלושה חודשים, בהשוואה למצב הבסיס, בחלקים שונים של מדד MDS-UPRDS. לאחר תקופת סמיות של שלושה חודשים, המחקר נמשך עם תווית גלויה עד תום 12 חודשים.

מתוך 94 נבדקים שהשתתפו במחקר, 69 הוקצו לקבלת טיפול (אבלציה על ידי גלים על-קוליים) ו-25 הוקצו לקבוצת מקרי הביקורת (פעולה דמה). 65 נבדקים מקבוצת הטיפול ו-22 נבדקים מקבוצת מקרי הביקורת השלימו את הערכת התוצא הראשוני. תוצאות המחקר הדגימו כי 45/69 (69%) נבדקים מתוך קבוצת ההתערבות הדגימו תגובה לטיפול, בהשוואה ל-7/25 (32%) מתוך קבוצת מקרי הביקורת (הפרש של 37 נקודות אחוז, רווח בר-סמך של 95%, 15-60; p=0.003). מתוך הנבדקים בקבוצת ההתערבות שהדגימו תגובה לטיפול, 19 עמדו בקריטריון התגובה לפי שינויים במדד MDS-UPRDS-III בלבד, 8 עמדו בקריטריון התגובה לפי UDysRS בלבד ו-18 עמדו בקריטריון התגובה לפי שני המדדים. תוצאות עבור התוצאים השניוניים היו במגמה דומה לאלו של התוצאים הראשוניים. 30 מתוך 39 הנבדקים בקבוצת ההתערבות שהדגימו תגובה כעבור שלושה חודשי טיפול ראשוניים, הדגימו המשך תגובה בהערכה שבוצעה בתום 12 חודשי מעקב. תופעות לוואי המקושרות לאבלציה של הפלידום בקבוצת ההתערבות כללו; דיסארתריה, הפרעות הליכה, אובדן חוש הטעם, הפרעות בראיה וחולשת פנים.

מסקנת החוקרים הייתה כי אבלציה חד-צידית של הפלידום בעזרת גלי על-קול הביאה לשיפור בתפקוד המוטורי או הפחתה בדיסקינזיה בשיעורים גבוהים יותר מפעולת דמה, לאחר שלושה חודשי טיפול אך לטיפול נצפו תופעות לוואי. יש צורך בביצוע מחקרים גדולים וארוכים יותר לצורך הערכה טובה של יעילות ובטיחות הטיפול עבור מטופלים עם מחלת פרקינסון.

מקור:

Krishna V, Fishman PS, Eisenberg HM, Kaplitt M, Baltuch G, Chang JW, Chang WC, Martinez Fernandez R, Del Alamo M, Halpern CH, Ghanouni P, Eleopra R, Cosgrove R, Guridi J, Gwinn R, Khemani P, Lozano AM, McDannold N, Fasano A, Constantinescu M, Schlesinger I, Dalvi A, Elias WJ. Trial of Globus Pallidus Focused Ultrasound Ablation in Parkinson's Disease. N Engl J Med. 2023 Feb 23;388(8):683-693. doi: 10.1056/NEJMoa2202721. PMID: 36812432.

נושאים קשורים:  מחקרים,  פרקינסון,  אבלציה,  מוטוריקה
תגובות