חדשות

"הלל יפה": שני מקרים של פגיעה נוירולוגית בעקבות שאיפת גז קצפות

חולשה קיצונית בגפיים, אובדן תחושה וחוסר יכולת לעמוד וללכת – ההשלכות ההרסניות של צעירים שעשו שימוש ממושך בגז קצפות - הבילוי החדש באירועים חברתיים

ד"ר עדי הרסליס-אלדר, רופאה בכירה במחלקה הנוירולוגית ב"הלל יפה". "שימוש לא מבוקר בגז קצפות - גז צחוק - עלול לגרום לנזקים בלתי הפיכים לגוף עד כדי נכות". צילום: דוברות ביה"ח

שני צעירים בשנות ה-20 וה-30 לחייהם אושפזו לאחרונה, בהפרש של שבועיים זה מזה, במחלקה הנוירולוגית של המרכז הרפואי הלל יפה בחדרה לאחר ששאפו גז ממכל לקצפת במשך זמן. הצעירים סובלים מחולשה קיצונית בגפיים, אובדן תחושה וחוסר יכולת לעמוד וללכת.

לצוות המחלקה שבדק אותם התגלה כי מצבם נגרם משאיפת גז הקיים במכל קצפות הנמכר בחנויות ללא הגבלה. שאיפת גז קצפות, כך מתברר, היא תופעה שכיחה באירועים חברתיים העלולה לגרום למחלה נוירולוגית משמעותית.

ד"ר עדי הרסליס-אלדר, רופאה בכירה במחלקה הנוירולוגית, מספרת כי במקרה הראשון הגיע גבר כבן 30 עם חולשה בגפיים שהתקדמה תוך שבוע. "לחדר המיון הוא הגיע על כיסא גלגלים כי לא יכול היה ללכת בכוחות עצמו. החשד הראשוני שלנו היה תסמונת גילאן ברה, מחלה אוטואימונית הפוגעת במערכת העצבים ההיקפית, אך משזו התבדתה, המשכנו בסדרת בדיקות, כולל MRI, שהדגים פגיעה עצבית חריגה בחוט השדרה, וכן חוסר משמעותי ביותר בויטמין B12. בבירור נוסף, כדי להבין את מקור החסר, ציין המטופל כי נהג לשאוף גז קצפות באופן קבוע".

המטופל מקבל טיפול ייעודי, חל אצלו שיפור בתנועתיות ובתחושה והוא אמור לעבור למחלקת שיקום.

שבועיים לאחר מכן הגיע בחור כבן 20 הסובל מתשישות שנמשכה במשך מספר חודשים, הפרעה בתחושה בגפיים עליונות ותחתונות, בעיות יציבה וחוסר יכולת לאחוז בדברים.

ד"ר הרסליס-אלדר: "לאחר בירור, נראתה פגיעה בחוט השדרה ובעצבים ההיקפים, כולל חסר משמעותי בויטמין B12. בתחקור עלה כי גם הוא עשה שימוש בגז קצפות מזה זמן מה. הוא החל לקבל עירוי של B12 וכן החל בפעולות שיקום פיזיותרפי כבר במחלקה. גם אצלו נראה שיפור, אך הדרך עוד ארוכה כיוון שנגרם נזק שעדיין לא ניתן לקבוע בוודאות אם הוא הפיך".

שני המטופלים סיפרו כי לא ידעו על ההשלכות ההרסניות של השימוש בגז קצפות וכי מדובר בפעולה שכיחה באירועים חברתיים.

ד"ר הרסליס-אלדר מסבירה כי בספרות הרפואית קיימים דיווחים דומים למקרים אלה, המחזקים את ההשערה כי שימוש בגז קצפות גורם לפגיעה בתפקוד ולחסר בויטמין B12 וכתוצאה מכך עלול לגרום לפגיעה נוירולוגית. היא מבקשת להזהיר כי הגז בתוך מכלי הקצפות הוא גז צחוק, הנמכר בחנויות ללא הגבלה. שימוש לא מבוקר בו עלול לגרום לנזקים בלתי הפיכים לגוף עד כדי נכות. "הודענו על המקרים למשרד הבריאות, אבל חשוב לנו להתריע בפני הציבור על הסכנות", סיכמה.

משרד הבריאות: בשנה האחרונה נתפסו מאות אלפי מכלים עם גז קצפות

ממשרד הבריאות נמסר כי "בשנה האחרונה נתפסו מאות אלפי מכלים עם גז קצפות. השימוש בגז קצפות, שנפוץ בעיקר בקרב ילדים ובני נוער, עלול להוביל לתופעות לוואי קשות, ביניהן, פגיעה בהכרה, פגיעות נוירולוגיות, פרנויה, חרדה, סחרחורות, הזיות וירידה בלחץ הדם".

משרד הבריאות עובד בשיתוף פעולה הדוק עם גורמי האכיפה על מנת להתמודד עם התופעה. לאחרונה, בפעילות משותפת של האגף לאכיפה ולפיקוח במשרד הבריאות בשיתוף משטרת ישראל, נתפסו בפיצוציות ובמרכולים באשדוד כמויות גדולות של הגז ועל פי החשד, היו אמורות להימכר לבני נוער. בנוסף, בשנה האחרונה הוצאו צווי סגירה לשני מקומות בהם נמכרו מכלים של גז קצפות.

ד"ר רוני ברקוביץ, מנהל האגף לאכיפה ולפיקוח במשרד הבריאות: "זהו מוצר שלכאורה נראה תמים שמוביל 'רק' לתחושת אופוריה, אך הוא עלול להוביל לתופעות לוואי קשות, חלקן מסכנות חיים. אני קורא לילדים ולבני הנוער – שימרו על בריאותכם ואל תשתמשו ב'גז קצפות'. ולהורים – הכירו את הסכנות שבמוצר ודברו עם הילדים שלכם על הנושא".

תגובות
31.05.2023, 19:26

גז צחוק הוא גז חממה גרוע ביותר. Half life באטמוספרה של 114 שנים (!) ומחמם את כדור הארץ פי 300 (!) מ- CO2. מחלקות הרדמה מנסים להמעיט בשימוש.

אנונימי/ת
01.06.2023, 18:32

גז הרדמה ותיק