חדשות

"בילינסון": ניתוח מורכב להסרת גידול במקלעת הצוואר

גידול עצבי גדול ונדיר בצוואר פלש לתעלת השדרה ולחץ על חוט השדרה | מומחי ביה"ח נערכו במשך חודשים לניתוח המורכב להסרת הגידול מבלי לפגוע בעצבים ובאיברים חיוניים סביבו, בשיתוף ייעוץ מומחים מחו"ל

חדר ניתוח. צילום: אילוסטרציה

לפני כשנה וחצי הגיע לבית החולים בילינסון בפתח תקווה מטופל בן 18 וחצי עם גידול עצבי גדול בצוואר, שפלש לתעלת השדרה ולחץ על חוט השדרה. לאחר בחינה והתייעצות הוחלט במערך הנוירוכירורגי להסיר את חלקו מתעלת השדרה, בהיותו שפיר, במטרה לצמצם התערבות כירורגית ולמזער סיכונים.

במהלך המעקב אחרי המטופל התברר כי החלק הנותר בצוואר ממשיך לגדול והגיע למימדים של קרוב לכ-20 ס"מ. מיקום הגידול היה בעייתי במיוחד עקב מיקומו באזור מקלעת הצוואר. זהו אזור בחלק התחתון של הצוואר אשר קיים קושי רב להגיע אליו מבלי לפגוע באיברים חיוניים סביבו ובעצבים גדולים אשר פגיעה בהם עלולה לגרום לשיתוק תמידי ולאובדן התנועה ביד.

הגידול במקלעת הצוואר. צילום: דוברות "בילינסון"

שיתוף פעולה נרחב

לאור הממצאים הוחלט על ביצוע ניתוח מורכב בראשותו של ד"ר יורדאש סורין דניאל, מנהל היחידה לכירורגיה של היד בבית החולים, בסיועו של פרופ' גדעון בכר, מנהל מערך אף אוזן גרון וכירורגיית ראש וצוואר ב"בילינסון".

ד"ר יורדאש סורין דניאל, מנהל היחידה לכירורגיה של היד ב"בילינסון". צילום: דוברות ביה"ח

בשל גודלו החריג של הגידול ובעיקר המיקום הבעייתי, הקושי בגישה אליו והסיכונים הרבים הנלווים, היה צורך בשיתוף פעולה נרחב כדי למקסם את הסיכויים להסיר את הגידול לחלוטין ולהציל את התנועה והתחושה ביד, בלי לפגוע באיברים סמוכים. לשם כך נערך ד"ר יורדאש בשיתוף עם פרופ' בכר לניתוח במשך חודשים. בין היתר על ידי התייעצות עם מומחים מרחבי העולם, ביצוע אבחנה רחבה והשלמת הדמיה מתקדמת לקראת הפעולה הפולשנית עצמה.

מהלך הניתוח

הניתוח להסרת הגידול ארך עשר שעות, במהלכן פרופ' בכר היה אחראי על החשיפה ומתן הגישה לאזור הגידול בצוואר. משנחשפה המקלעת הצווארית היה על ד"ר יורדאש לנתק את הגידול תוך ניטור של העצבים הפעילים המעצבבים את היד, במטרה לשמר את התנועה והתפקוד של הגפה. הפעולה בוצעה תוך ניטור אלקטרופיזיולוגי תוך ניתוחי בזמן  אמת.

ד"ר יורדאש מספר על האתגר: "זו פעם ראשונה בה ניתוח כזה נעשה בארץ. המורכבות נובעת מגודלו העצום של הגידול, ולא זו בלבד, אלא שהמיקום המאוד בעייתי שלו מקשה על הסרה מלאה בלי לפגוע בעצבים מסביב, במיוחד כשמדובר בגידול עצבי בעצמו, כשהמטרה היא לנתק את הגידול העצבי בלי לפגוע בתפקוד העצבי במקום".

פרופ' גדעון בכר, מנהל מערך אף אוזן גרון וכירורגיית ראש וצוואר ב"בילינסון". צילום: דוברות ביה"ח

פרופ' בכר מוסיף: "מדובר בתהליך גידולי חריג בגודלו, נדיר מאוד. כדי להתחיל תהליך כזה, נדרשנו לחשוף את האיברים החיוניים בצוואר, את התהליך הגידולי והעצבים הכל כך חשובים שהולכים לכיוון הכתף והיד, שהגידול בעצם החל לסכן אותם. החשיפה היא משמעותית ונדרש לבודד את הגידול מכל הרקמות מסביב".

ד"ר יורדאש: "במהלך הניתוח פילסנו את דרכנו באיטיות אל הגידול, בחנו את העצבים ושמרנו שלא לפגוע בעצבים הפעילים. בשל גודלו של הגידול התנהלנו במרחב משמעותי של חוסר ודאות, והיינו צריכים להחליט על נתיב תוך כדי פעולה בזמן הפרוצדורה עצמה ובאיזו דרך הכי כדאי לנקוט".

לניתוח התגייסו אנשי צוות רבים, ביניהם צוות ניטור עצבי, צוות חדר ניתוח, מחלקת ההרדמה, סניטרים, אנשי מעבדה, מחלקות הרנטגן והפתולוגיה וזאת כדי לאפשר לבחור צעיר בן 20 שכל חייו לפניו לנהל אורח חיים מלא באיכות חיים ויכולת תפקוד עצמאית ומלאה. מצבו של המטופל הצעיר כיום טוב ומשתפר מדי יום.

נושאים קשורים:  ד"ר יורדאש סורין דניאל,  פרופ' גדעון בכר,  בית החולים "בילינסון",  מקלעת הצוואר,  הסרת גידול,  חדשות,  תיאור מקרה
תגובות