מגזין

קרע בקהילת הרופאים

רפורמה משפטית או הפיכה משטרית? שוחחנו עם ארבעה רופאים כדי לשמוע את הנימוקים לעמדותיהם מול מהלכי החקיקה בתקופה קשה זו ובניסיון להבין האם הפער ניתן לגישור

החברה הישראלית נקרעת בחודשים האחרונים וביתר שאת בשבועיים האחרונים וגם קהילת הרופאים הפכה, לצד הטייסים, לאחד הקולות המובילים בוויכוח הניטש בין הצדדים. שביתה, סירוב להתנדב, או הצטרפות לקבוצה שמחליפה מידע על הגירה – לכל אחד, משני עברי המתרס, יש מה לומר על הרופאים. עשו חיפוש למילה "רופא" בטוויטר, או ברשתות החברתיות אחרות ותקבלו תמונה על האופן שבו נראים הרופאים שלנו השבוע.

שוחחנו עם ארבעה רופאים כדי לשמוע את הנימוקים לעמדותיהם בתקופה קשה זו ובניסיון להבין האם הפער ניתן לגישור. לבקשת אחד המרואיינים, הוא מצוטט בעילום שם (השם המלא שמור במערכת).

ד"ר דן סלע, רופא משפחה, סרן במיל' בצנחנים: "עלולים לומר לנו, 'אסור לכם לצאת כי רופאים זה נכס ציבורי'. הרי יש אקדמאים בהונגריה שאסור להם לצאת מהמדינה. החשש קיים גם אצלי"

"

ד"ר דן סלע. "בבוקר שאחרי העברת החוק לצמצום עילת הסבירות, חילקו לנו כריכי סלמי במוצב"

ד"ר סלע: "אני רופא שמתנדב למילואים. אני אמור לתת 40 יום בשנה אבל בגלל מחסור ברופאים בשנים האחרונות, הייתי ממשיך ומתגבר ועשיתי 55 ימי מילואים בשנה. יש לזה מחירים, כשיש משפחה והורים ועבודה וחיים שצריך לעזוב וללכת ולתגבר מתוך מוטיבציה וערך. ב-18 ביולי עשיתי קו, זה היה היום האחרון שלי במילואים. כשמתקשרים אלי מיחידות שונות ומבקשים שאבוא ליום פה או שם, אני אומר שמבחינתי גמרתי והם, הרופאים בקבע, אומרים שהם מבינים אותי. הם מבינים אותי כי יש משבר מוטיבציה בצבא, לא רק במילואים, אלא גם בקבע, רק שלזה אין עדיין ביטוי.

"לעשות מילואים זה לא ברירת מחדל, זו בחירה להתנדב. צריכה להיות הנעה לפעולה. זה לא שברירת המחדל זה לשרת אלא להפך, צריך שהמשקל יטה להתנדבות מתחושת מוטיבציה, צדקת הדרך ותחושה שאתה משרת פה משהו חשוב ונכון כי מהצד השני יש משפחה ועבודה וחיים. אנשים לא הולכים למילואים כי מדים זה מגניב".

למה החלטת לנקוט בהפסקת ההתנדבות?

"איבדתי את התחושה בצדקת הדרך. הרפורמה בעיני היא הכנת הקרקע מבחינה מעשית לפניית הממשלה כנגד אזרחיה. יש את התקדים הפולני ואת התקדים ההונגרי וזאת מבלי שהלכתי רחוק בהיסטוריה. ברור שהמהלכים האחרונים נועדו להכין פגיעה בזכויות האדם, כמו בהונגריה שבה יש הלשנה נגד להט"בים למשל. למה שאישה תרצה לחיות פה אם מבטלים את היחידה למעמד האישה?!

"זו לא מחאה, זה אובדן המוטיבציה ואובדן הזדהות עם הדרך של השלטון. המדינה לא צריכה להיות מוטרדת מהמכתבים שנכתבו לקצין רפואה ראשית אלא מאובדן המוטיבציה".

ד"ר סלע חבר בקבוצת ווטסאפ של רופאים במילואים. החברים בקבוצה כתבו מכתבים הן למפקדים האישיים שלהם והן לקצין הרפואה הראשי. יותר מ-300 מכתבים שידוע עליהם נשלחו במסגרת הקבוצה הזו.

"אנו מרגישים שעשינו את המעשה הנכון. אני מאוכזב מהמפקד שלי, קצין רפואה ראשי, שלא דיבר איתנו ולא הגיע לסיום קורס קציני רפואה כדי לא להיתקל בנו. מאוחר יותר הוא התראיין וניסה לטייח, אמר שהמכתבים שהגיעו אליו זה פרומיל. זה לא נכון. מספר הרופאים שכבר הפסיקו לעשות מילואים הוא משמעותי".

מה תעשה אם יזדקקו לך?

"אם יהיה צורך כמובן שנבוא. הערכים שלנו במצב חירום יהיו במקום הנכון. סבא שלי, שברח מגרמניה בשנייה האחרונה, בנובמבר 1938, והגיע ארצה יחף, אמר לי על מלחמת העולם השנייה: 'תזכור שבמלחמה הזו מתו הרבה יותר גרמנים, גרמנים שמתו בשירות משטר שלא תמכו בו ולא האמינו בו, שפחדו מקומוניסטים ובסוף הם קיבלו גם את הנאצים וגם את הקומוניסטים'. אני חרד מריכוז כוח בידיים של מעטים כל כך".

האם השתתפת בפגישת הזום שיזם מנכ"ל משרד הבריאות בשבוע שעבר?

"לא, לא על הגב שלנו הדיבורים הריקים. יכולתי לנחש מראש מה יאמר. אך השאלה אם לעזוב עולה ומכעיס אותי שאני נאלץ לבחור בין להיות אבא טוב לבין להיות ציוני. האנשים שנכנסו לקבוצות של ההגירה פועלים כי נכנס פה מימד של דחיפות, שאם לא נגיב עכשיו, אח"כ יכול להיות מאוחר מדי, כי עלולים לומר לנו, 'אסור לכם לצאת כי רופאים זה נכס ציבורי'. הרי יש אקדמאים בהונגריה שאסור להם לצאת מהמדינה. החשש קיים גם אצלי. הקבוצות שנפתחו מכילות בחלקן אנשים שממילא רוצים לעזוב והשאר פשוט נענו לסחף שיצרו הקבוצות".

ד"ר יעקב גוטלר, רופא במכון הדימות בבית החולים קפלן: "ב-75 שנות קיום המדינה עברנו משברים גדולים מזה ואנשים לא עזבו. כל אחד זכאי להביע דעתו על הרפורמה, אך השיח גולש לסוג של תבהלה"

"זה הבית ויהודים ציונים צריכים לחיות בישראל. חקיקה כזו או אחרת לא צריכה להשפיע". צילום: אילוסטרציה

ד"ר גוטלר: "אני אב לארבעה והמטרה שלי היא קודם כל לחיות בארץ ולגדל את ילדיי כיהודים וכציונים. ישראל היא המקום של כל היהודים בעיני. אני לא רואה אפשרות אחרת אלא אם מישהו יסלק אותי מכאן בכוח. אני תומך ברפורמה אך לא חושב שזה רלוונטי לשאלה האם לחיות בארץ או לעזוב".

מהי העמדה שלך כלפי עמיתך שמתעניינים בדרכים לעזוב את ישראל כעת?

"עם כל זה שיש בינינו ויכוחים וטוב שיש ויכוחים, בעיני כל דעה היא לגיטימית. אני אפילו פחות חושב שצריך להיכנס לשאלה האם הרפורמה טובה או פחות טובה. אני רוצה להתייחס לרצון לעזוב את ישראל ועמדתי היא שאין עוזבים את הבית, גם לא בעתות משבר. למרות שיש דברים שצריך לתקן במדינה, מעולם לא חשבתי ולא אמרתי ליד ילדיי שצריך לעבור למקום אחר. בעיני זה הבית ויהודים ציונים צריכים לחיות בישראל. אני לא חושב שחקיקה כזו או אחרת צריכה להשפיע.

"ב-75 שנות קיום המדינה עברנו משברים גדולים מזה ואנשים לא עזבו. כל אחד זכאי להביע דעתו על הרפורמה, אך השיח גולש לסוג של תבהלה. בעיני, אנחנו לא בכיוון של להפוך למדינת הלכה ואני לא עוסק בספקולציות של מה שיקרה כי הנבואה ניתנה לשוטים.

"אני חילוני לחלוטין וכשאני מסתכל על 75 השנים האחרונות, אני רואה שישראל הולכת לחילון ולא להדתה. פעם לא היתה תחבורה ציבורית בשבת, לא היו בתי קולנוע, מסעדות ועוד בשישי ובשבת. אני לא מאמין שישראל תלך לכיוון של הדתה ולמעשה, אני לא מבין מאיפה החשש הזה בא.

"אני חבר בקבוצה של רופאים תומכי הרפורמה ואני לא מאמין שמספר גדול של רופאים יעזוב את ישראל. זה לא פשוט לעשות רילוקשיין – רופא זה לא הייטקיסט; צריך לעבור התמקצעות וזה לא כל כך קל. אני לא בטוח כמה ההצהרות אמיתיות כמו שאני לא בטוח שכל מי שמודיע שלא יתייצב למילואים אכן לא יתייצב".

מה אתה מרגיש כשאתה שומע שמספר המתעניינים להגר גדול?

"אני מודאג, זה לא עושה לי טוב על הלב לשמוע על כך. כמו שהצד השני מודאג, גם אנחנו, בצד שלנו, מודאגים. אני מקווה שההצהרות הללו לא יתגשמו. אם כל מי שיש לו רגע משבר היה עוזב, לא היתה לנו המדינה. אני חושב שהחיים בארץ טובים. בדרך כלל מי שחושב לחיות בחו"ל עושה זאת מטעמים חומריים לדעתי. אני לא מבין את מי שבגלל משבר או חקיקה רוצה לעקור את החיים ואת המשפחה".

עופר, קרדיולוג: "השבוע, בפעם הראשונה, חזרתי מיוזמתי לחברת השמה מחו"ל שפנתה אלי"

"אני חושש שכל החלטה אחרת – הקמת בית חולים, בית ספר או בכלל, יתקבלו משיקולים פוליטיים גרידא". צילום: אילוסטרציה

"אני עופר ואני קרדיולוג. אני שוקל לעזוב את ישראל. מאז אישור החוק לצמצום עילת הסבירות, משהו השתנה. התחושות קשות. עד כה נהגתי לסרב בנימוס לכל הפניות שקיבלתי מחברות השמה מחו"ל, אך אחרי שהחוק לצמצום פסקת ההתגברות עבר, השבתי לפניות בחיוב".

מה הביא אותך לשנות את דעתך?

"יש לי בת בתיכון, אני חושש מאוד מהמציאות שבה היא תגדל, מהעתיד שלה כאישה בארץ. חיינו בחו"ל בשלוש תקופות שונות של אקדמיה או השתלמות במהלך הקריירה שלי. תמיד כשהסתיימה התקופה עלתה השאלה אם חוזרים הביתה ותמיד ידענו בוודאות שכן, כי פה זה הבית שלנו. אך כעת אני מוטרד מאוד. אני רואה איך הממשלה מתעלמת לחלוטין מכל המומחים בתחומי ביטחון, משפט וכלכלה שהתריעו מפני הצעדים שהיא נוקטת. מומחי בריאות בכלל לא נשמעו בכל התקופה הזו.

"אני מאוד מודאג מכך שמתעלמים מהאזהרות ואני בטוח שזה לא ייעצר בחקיקה הזו. אני חושש שכל החלטה אחרת – הקמת בית חולים, בית ספר או בכלל, יתקבלו משיקולים פוליטיים גרידא. בעיני זה קידוש הבורות על פני הידע. אפילו מדעתו של מומחה כמו יוסי כהן (ראש המוסד לשעבר) התעלמו ואי אפשר לחשוד בו בשמאלנות. גם אם היתה זו ממשלה ליברלית שהיתה פועלת מבלי להקשיב למומחים, הייתי מרגיש אותו הדבר. לחרדתי, זו מדינה שלא הולכת קדימה אלא לכיוון דיקטטורי עם בערות כערך, תוך החלשת המוסדות הדמוקרטיים".

מהי המשמעות של מעבר לחו"ל עבורך?

"חייתי בחו"ל, באנגליה ובגרמניה, שלוש פעמים, שלוש תקופות נפרדות ותמיד חזרנו, למרות הנוחות החומרית. בכל בפעם חזרנו כי זה המקום שאותו אנו רואים כבית שלנו. אני מבין את הכאב של ההתנתקות, אבל האם מישהו פרץ אז בצהלולים ועשה חגיגות של שמחה וסלפי נגד המוחים? אני בינתיים נלחם, אך הכיוון שאליו המדינה הולכת לא מחבב נשים והשאלה באיזו ישראל הבת שלנו תחיה. כי עם כל הציונות, כשהבית משתנה, אין ברירה.

"חברות השמה פונות אלי תכופות. בגלל המשבר העולמי והמחסור ברופאים מציעים לרופאים לעבוד באנגליה, באוסטרליה, בניו זילנד. כיוון שלכולנו בבית יש גם דרכון אירופאי, שעשינו משיקולים של נוחות – כך אפשר לפתוח בקלות חשבון בנק כשחיים בחו"ל וכך אפשר בקלות לעבור בשדה התעופה – לרגע לא חשבנו שנצטרך דרכון זר כתכנית מגירה. השבוע, בפעם הראשונה, חזרתי מיוזמתי לחברת השמה שפנתה אלי. יש לי אזרחות ויש לי ניסיון באירופה ואני חושב שזה יספיק. אם ניכשל במאבק (נגד הרפורמה), לא תהיה לי ברירה. כן, יש לזה מחיר, כולל הריחוק מהמשפחה המורחבת אבל כששוקלים את מה שניצב על הכף, נראה שההכרעה נעשית מעצמה".

כיצד מגיבים קרובי המשפחה לכוונה לעזוב את הארץ?

"כשהתפרסם שרופאים מחפשים דרך לצאת מהארץ, אמא שלי התקשרה אלי לשאול אם זה רציני והסברתי לה. גיסתי הייטקיסטית מהקהילה הגאה מנהלת כבר דיוני שכר מול חברה באירלנד, ואנחנו כבר חושבים שאולי אירלנד היא גם אפשרות. לצערי, חוץ מציונות וההורים, כבר לא יהיה מה לחפש כאן. סבא שלי היה פליט מגרמניה וכשהוא אמר לנו שצריך להוציא דרכונים אירופאיים שיהיה לכל מקרה, צחקנו עליו. פעם ראשונה שאנחנו מבינים על מה הוא דיבר".

האם נכחת במפגש הזום של בכירי משרד הבריאות בשבוע שעבר?

"לא, לא נכנסתי לזום כי הוא נראה לי חסר כל ערך. סתם מילים ריקות. איפה היה מנכ"ל משרד הבריאות כל התקופה הזו שהתרענו? למה הוא לא בא לראש הממשלה ואמר לו, 'תקשיב לאנשי המקצוע'? יו"ר ועדת הבריאות (חה"כ אוריאל בוסו) בעצמו מתנקם ברופאים על החרדות שלהם, לא מקשיב למומחים. אז מה יחדשו לי בשיחת זום שמגיעה מעט מדי ומאוחר מדי מבחינתי?".

ד"ר סרגיי גולדשטיין, אורתופד בכיר בבית החולים לניאדו: "אנחנו נצופף שורות ולא ניתן לפגוע בחיל הרפואה ובצה"ל ונעשה כל מה שביכולתנו לעזור לממשלה מול הסרבנות והבריונות של הרופאים המסרבים"

ד"ר סרגיי גולדשטיין. "להפוך סרבנות לכלי לסחיטה באיומים כנגד הממשלה הנבחרת זה דבר פסול, לא מוסרי, לא מקצועי ולא ציוני"

ד"ר גולדשטיין: "למדתי רפואה באוניברסיטת תל אביב במסגרת עתודה אקדמית. שירתי בצה"ל כקצין רפואה בסדיר ובקבע בתפקידים שונים, כולל תפקיד שדה כרופא גדודי בגדוד שריון. אני משרת כ-20 שנה במילואים. הגעתי לגיל הפטור אך התנדבתי להמשך שירות".

מהי עמדתך לגבי רופאים שהודיעו כי יפסיקו להמשיך להתנדב למילואים?

"אני רואה בחומרה רבה את המכתב של הרופאים הסרבנים המאיימים על הממשלה ועל חיל הרפואה להפסיק להגיע לשירות בטענה של פגיעה בדמוקרטיה. עצם האיום הוא הכי אנטי דמוקרטי שיש. זהו ניצול ציני של חיל הרפואה ושל המערכת הצבאית על מנת לכפות אג'נדה פוליטית על הממשלה הנבחרת. אני זוכר משפט ממכתבם של כ-300 הרופאים הסרבנים, שבו הם כתבו עד כמה שהפגיעה בכשירות של חיל הרפואה וצה"ל בכלל קשה להם, אבל שלמרות זאת הם מוכנים לסרב להגיע למילואים ביודעין, וטוענים שזה הדבר המוסרי והציוני לעשות.

"אני רוצה להתווכח עם הטיעון הזה ולהגיד להם שהם לא מוסריים ובוודאי לא ציונים. אני חבר בקבוצה של רופאים המתנגדים לפוליטיזציה של המקצוע. עם פרסום מכתב הרופאים שמסרבים להתנדב, בתוך יממה גייסנו כ-300 רופאים שלא נמצאים כעת במערכת הצה"לית ומוכנים להתנדב במקומם והמספר הזה גדל כל הזמן – רופאים שימלאו את החסר במקום אלא שעוזבים. יש בתוכם רופאים שכבר קיבלו פטור מפאת גילם והם מוכנים לבוא לשירות, וגם נשים נשואות שפטורות משירות ומוכנות להתנדב. אנחנו נצופף שורות ולא ניתן לפגוע בחיל הרפואה ובצה"ל ונעשה כל מה שביכולתנו לעזור לממשלה מול הסרבנות והבריונות של הרופאים המסרבים".

האם אתה מבין את התחושות של הרופאים שבחרו לנקוט בצעד זה?

"אני מבין שהם מבוהלים. התבהלה הזו היא תוצאה של הנדסת תודעה ואי הבנה של מהות הרפורמה המשפטית, שהיא זו שמחזירה את הדמוקרטיה לחברה הישראלית, דמוקרטיה שנשללה ממנה לפני כשלושים שנה על ידי מהפכה משטרית של אהרון ברק. אני חושב שלכל אחד זכות לדעה משלו אבל לתרגם אותה לסרבנות זו אינה הדרך. שירות מילואים אינו 'תכנית כבקשתך', אלא שירות על פי החוק. להפוך סרבנות לכלי לסחיטה באיומים כנגד הממשלה הנבחרת זה דבר פסול, לא מוסרי, לא מקצועי ולא ציוני".

סיכום

הרופאים לעיל מציגים את הטיעונים שקורעים כיום את קהילת הרופאים הישראלית, קהילה חזקה, מאוחדת בדרך כלל, אמיצה ודעתנית. גילדה שגם במצב כיום מהווה חוד חנית לפני עורכי הדין, לפני ההייטק, לפני האקדמיה וכל הפרופסיות האחרות.

מדי יום אנו נחשפים לעוד קולות אמיצים שלא חוששים להביע את דעתם ואף יותר מזה, לאנשים שעושים מעשה. בינתיים הסתדרות הרופאים מנסה לשמור על הרופאים, להקשיב לנהמת ליבם ובמקביל לראות את טובת המדינה ומערכת הבריאות ומקיימת מפגשי חשיבה והקשבה עם הרופאים ועם משרד הבריאות.

האם הקרע בין העמדות של הצדדים יהיה ניתן לאיחוי לאחר שכל זה יסתיים? האם הוא יאוחה בחברה הישראלית? על כך ימים יגידו. דבר אחד ודאי – אלה הם ימים של היסטוריה.

נושאים קשורים:  מחאה,  רפורמה משפטית,  הפיכה משטרית,  הגירת רופאים,  ממשלת ישראל,  מערכת הבריאות,  ד"ר סרגיי גולדשטיין,  ד"ר דן סלע,  ד"ר יעקב גוטלר,  מגזין,  חדשות,  רופאי מילואים
תגובות
03.08.2023, 16:41

אני גאה בחברי ד"ר גוטלר וד"ר גולדשטיין. דבריהם השקולים מחדדים את הפער בין התבהלה וזניחת המטופלים לטובת סיסמאות ריקות והפחדות, לבין ערכים ציוניים וטובת החולים.
אין מקום להחדרת פוליטיקה למרחב הטיפולי, לא בבגד, לא בסמל ולא במדבקה.
מקווה שהסנונית הראשונה של מתן זכות לדיעה משני הצדדים יהיה פתח ליציאה מחד הצדדיות של דוקטורס אונלי שאיפיינה את התקופה הארוכה מאז הבחירות האחרונות

אנונימי/ת
04.08.2023, 13:43

סיסמא ריקה זה המונח הממוצא "דיקטטורה משפטית".להלן תשובת צ'אט ג'יפיטי
Default (GPT-3.5)
User
Is there any evidence that the legal system (judges) created dictatorship
ChatGPT

As of my last update in September 2021, there is no direct evidence suggesting that the legal system, specifically judges, have created dictatorships. In democratic societies with an independent judiciary, judges are expected to act impartially and apply the law fairly, ensuring checks and balances on governmental power.

Dictatorships typically arise when an authoritarian leader or group seizes control of the government, often through force or manipulation, and maintains control through centralized authority and suppression of opposition. Dictators tend to undermine democratic institutions, including the judiciary, by either co-opting them to serve their interests or eroding their independence.

However, it is essential to understand that no system is entirely immune to manipulation or misuse by those in power. In some historical cases, dictators have used the legal system to legitimize their actions, pass oppressive laws, and suppress dissent. They may appoint loyal judges or stack the judiciary with individuals who prioritize political loyalty over impartiality.

When the legal system is compromised, it can contribute to the consolidation and perpetuation of dictatorships. Still, it is not accurate to claim that the legal system (judges) per se creates dictatorships. Rather, it is the actions and intentions of those in power that drive such outcomes.

It is crucial to uphold and strengthen democratic principles, including an independent judiciary, to safeguard against potential abuses of power and protect the rule of law. However, the situation in any specific country may change over time, so it is advisable to look for the most current information and analysis for any recent developments regarding this topic.

אנונימי/ת
04.08.2023, 04:27

מי שרצה לעזוב מטעמי נוחות - עזב מזמן
מי ששוקלים בעצ עזיבה עכשיו - עושים זאת בכיוון ההפוך בנוחות,
אך מחשש שלא יוכלו לשמור כאן על מוסר או במחשבה על עתיד הילדים
אם רוצים לשמר כאן כמה שיותר רופאים - צריך להבטיח את אמות המידה המוסריות וגם להבטיח ייצוג ראוי, ללא פיצול של הגופים שמייצגים אותנו - אלא איחוד שלהם מול הממשלה, ששמה על השולחן כבר תוכנית לפרק אותנו

אנונימי/ת
04.08.2023, 09:27

ברכות לדוקטורס אונלי על הדיון המאוזן.
יש דעות שונות גם בקרב הרופאים וטוב שכך, אך הקיצוניים המתנגדים לממשלה השתלטו על הדיבור, ובשם "חופש הדיבור" ניתן לדבר רק נגד הריפורמה, ומי שמביע דעה מנומקת שאין זכר לדיקטטורה בארץ - הוא ביביסט במקרה הטוב והדיוט במקרה הפחות טוב. הצועקים נגד הדיקטטורה, וגם פוגעים בחולים - הם הנוקטים בדיקטטורה

04.08.2023, 18:42

תגובתך צודקת (ואין צורך להיבהל מלרשום את השם). יו"ר הר"י ועושי דברו הפכו את הר"י לגוף פוליטי במלוא מובן המלה תוך כפייה על הרופאים כולם את דעתם, בין היתר, בזאת שהם מפיצים סקרים לא קיימים. רופאים שבתו בגלל קבלת חוק ההסתברות, זה בעליל אינו סביר. רופא אינו מחויב לצורת משטר כלשהי גם העומד בראשה הוא דיקטטור סטליניסטי. המחויבות היחידה של הרופא היא כלפי החולה בלבד. שביתה זה בפשטות אנרכיה.

אנונימי/ת
23.08.2023, 14:09

צודקת!!

אנונימי/ת
04.08.2023, 09:45

כמו בכל המדינה,גם בקרב הרופאים יש דעות לכאן ולכאן. שגתה הנהלת הר"י בניסיונה לדבר בשם " כל הרופאים" כאילו דעתם אחת. צר לי על יצירת פאניקה לא מוצדקת, על הכללת דעת הרופאים כמגזר, ובוודאי על הקישור בין מה שקורה לעזיבה. עזיבה קיימת כל הזמן ומסיבות רבות ומטרידות לא פחות של מערכת בריאות עמוסה שאינה מתחדשת ואינה מתאימה עצמה לאתגרי העתיד, עם יחס מידרדר של הציבור ותגמול לא מוצדק. הבה נדאג לבעיות הרבות והמשמעותיות המדרדרות את מערכת הבריאות, במקום להיות חלק משיח פוליטי

אנונימי/ת
04.08.2023, 15:49

הבעיה הכי משמעותית היא שהפוליטקאים הנוכחיים התחילו לחלק מישרות מיקצועיות בבריאות לאנשי שלומם עם כל המשתמע מכך

אנונימי/ת
04.08.2023, 10:20

רפואה הינה גם מקצוע של אתיקה מוסר. כל המדברים כנגד התנהלות הרי כנגד המהפכה המשפטית, מתעלמים מחדירה בוטה של הפוליטיקה לרפואה. זה החל במינוי מנכל משרד הבריאות שאינו רופא רק כדי ל"הכניס אצבע בעין", ומנסה להמשיך לחוק שמאפשר לא לתת טיפול במידה וזה פוגע בדעותיו של הרופא. לכן חובה עלינו לציית לצו המוסר ולאתיקה ולהתנגד להמהפכה המשפטית שהיא האם של ההתערבות הפוליטית ברפואה.

אנונימי/ת
04.08.2023, 15:43

נכון מאד

אנונימי/ת
04.08.2023, 13:46

אני מוחה, בשמי, ובשם רופאים רבים אחרים, על השימוש במילה "בריונות" בה נוקט ד"ר גולדשטיין. גם המילה סרבנות, אינה מדוייקת. התוכן האמיתי הוא: הפסקת התנדבות, שזו זכות לגיטימית הטבועה בבסיס המילה "להתנדב". מחרחרי ריב ומדון למיניהם, והתקשורת "לא חפה מכך" , בלשון המעטה, משתמשים במילים וביטויים פופוליסטיים : בריונות, סרבנות, קרבות, וכד' לתיאור מחאה חוקית ולגיטימית.
טול קורה לנגד עינך, אבל במטותא, אל תקרא לנו, (גם אני מתנדב מעל 25 שנה מעבר לגיל המחייב, בתפקיד בכיר). בריונים. !!, סרבנים. אנחנו לכל היותר משהים, באורח חוקי! את התנדבותנו.

אנונימי/ת
04.08.2023, 15:16

עדין מותר לרופאים לעזוב את הארץ. בימים אחרים של מלחמה ומתיחות קיומית רופאים לא רק שלא עזבו את הארץ, אלא חבריהם באו מחו"ל סיכנו עצמם וחלקם אף נהרגו. אבל היום למה לההרג עבור שליט עם כתבי אישום ולא אמין שדואג רק לעצמו ! ויש לו חבורת תומכים שתתמוך בו בצורה עיוורת. זו מציאות טרגית של מדינה יקרה שיתכן פג תוקפה. גם בארה"ב יש תופעה דומה שם היא נקראת טרמפיזם. אבל להם לפחות יש חוקה ולא "חוקי יסוד" לשרות הדיקטטור .

זכור לי מימי בחרותי כי בעבר הייתה שביתת רופאים - הסטטיסטיקה של מוות לפני השביתה הייתה גבוהה יותר ממות בזמן השביתה!! כלומר....פחות רופאים פחות מתים....מצחיק. לא?
קיימת בדיחה בציבור הלא דתי - מלאך המוות הגיע יום אחד לפני ריבונו של עולם - עייף מסמורטט ומותש..שאל אותו ריבונו - מלאך? מה קרה למה אתה נראה ככה? אמר לו המוות אלוהים יש המון עבודה וכוחותי לא עומדים לי - אמר לו ריבונו - אל דאגה מלאך אשלח לך עוזרים...מי? שאל אותו מלאך המוות - את הרופאים !! אמר לו ריבונו.
אולי זה דווקא טוב שהרופאים יעזבו לחו"ל - אולי אחוזי התמותה ...ירדו

אנונימי/ת
06.08.2023, 00:55

רבים הרופאים התומכים בתיקונים המשפטיים הנחוצים, שאינם מעיזים להזדהות בעקבות חששות שיתנכלו להם. כל הכבוד לדר גוטלר ודר גולדשטיין.
הר"י והרופאים בכלל חייבים להימנע מעיסוק בנושאים פוליטיים!

אנונימי/ת
06.08.2023, 13:08

סיפור אישי בקצרה. אני תבעתי את עיתון הארץ על הוצאת דיבה. הייתי צריך לנצח בתביעה ללא עוררין. חשבתי לתומי שיש בית משפט במדינת ישראל ובמיוחד שיש צדק במדינה שלנו. השופט שפסק נגדי רצה להתקבל מהשלום למחוזי ולכן לא היה לי כל סיכוי לנצח בתביעה אפילו שהייתי צודק לגמרי. כמובן שעיררתי במחוזי. זכור לי האילו זה היום אחד השופטים אמר "אבל אתה התחלת!" במובן כזה דומה למקרה של אישה שלובשת מיני ניתן לאנוס אותה. ואכן, אנסו אותי. כמובן שהשופט הזה הועלה להיות שופט בעליון ומכהן עד היום. אני שואל אתכם: איזה סיכוי היה לי לנצח בתביעה נגד עיתון האליטות הארץ כאשר השופטים המעורבים בתביעה רצו להתקדם בסולם השפיטה הן למחוזי והן לעליון?. אני אענה במקומכם: הסיכוי היה אפס ולא משנה העובדות. לא צריך שינוים במערכת המשפט. צריך לפרק את מערכת המשפט ולבנות אותו מחדש!

אנונימי/ת
06.08.2023, 13:21

לפני עשור רופאים מסוימים הואשמו בלקיחת דבר מרמה והמשטרה לאחר חקירה יסודית המליצה להעמידם אותם לדין. ברור שלא העמידו אותם לדין ולא עשו להם כלום כי הפרקליטות ומנהל בית החולים המקושר ליועצים משפטיים ועוד עצרו את הכל. רופאים אחרים היו מפוטרים בו במקום אבל לרופאים האלה לא עשו כלום. אחד מהתירוצים השקריים וההזויים שהעולה בתקשורת על ידי מנהל בית החולים היה שאם מפטרים את הרופאים האלה אז לא יהיו רופאים אחרים שיטפלו בחולים ולכן חשוב היה להשאיר אותם. שקר וכזב. לא ניתן לסמוך במדינת ישראל לא על בית המשפט ולא על הפרקליטות. צדק אין. יש רק אליטות שולטות ושום דבר אחר.

06.08.2023, 14:27

אחת הבעיות הקשות בחברה היום היא ההתלהמות, האלימות המילולית וההקצנה. מכל הצדדים. האפשרות לפירסום דעה באופן אנונימי מחריפה בצורה קיצונית את הצרה הזו. אני מציע למערכת לבטל את האפשרות להגיב תחת מעטה אלמוניות.

אנונימי/ת
06.08.2023, 16:18

בטח, להשתיק זה משרת את המטרה וזו גם שיטה. בהצלחה להצעה שלך חבר.

07.08.2023, 11:37

כשאין בסיס אמוני חזק בארצינו ובצדקת דרכינו וללא כל קשר לרפומה זו או אחרת,עוזבים בקלות את הארץ.המילה ציונות ונפנוף עם דגל ישראל בהפגנות אין להם שום משמעות .גם שרות בעל "הילת גבורה" בצבא אין לו משמעות כשחסירה האמונה בבורא העולם ובתורתו.