חדשות

טכנולוגיה לגירוי חוט השדרה שיפרה יכולת הליכה של חולה פרקינסון

מכשיר נסיוני, שפותח על ידי חוקרים שוויצרים והושתל בגב התחתון של המטופל, מאפשר הליכה וניווט בשטח מבלי ליפול - פעולות שלא היה מסוגל לבצע לפני הטיפול. צפו:

הנוירו-פרוטזה הושתלה בגב התחתון, מעל חוט השדרה המותני-עצתי שבו הגירוי מפעיל את רשת הנוירונים העוברים בין חוט השדרה לשרירי הרגליים. צילום: youtube

מכשיר מושתל נסיוני, היוצר גירוי חשמלי של חוט השדרה, שיפר באופן משמעותי את יכולת התנועה של גבר החולה במחלת פרקינסון מתקדמת. כך פורסם השבוע ב-Nature Medicine.

הטכנולוגיה, שפותחה על ידי חוקרים מהמכון הטכנולוגי הפדרלי של שוויץ בלוזאן (EPFL), מאפשרת לאיש ללכת בצורה זורמת ולנווט בשטח מבלי ליפול, פעולות שלא יכול היה לעשות לפני הטיפול. מחלת פרקינסון גורמת לתנועות בלתי נשלטות ולקושי בקואורדינציה שמחמירים עם הזמן.

השפעות הטיפול נמשכות שנתיים. "אין טיפולים לבעיות ההליכה החמורות המתרחשות בשלב מתקדם יותר של פרקינסון, אומרת ג'וסלין בלוך, נוירוכירורגית ב-EPFL ומחברת ראשית של המאמר, "ולכן מרשים לראות אותו הולך". עם זאת, מדובר בנסיין אחד בלבד ועדיין לא ברור אם הטכנולוגיה תעבוד עבור חולי פרקינסון אחרים.

גירוי חוט השדרה כרוך בהשתלה כירורגית של התקן נוירו-פרוטזה המעביר פולסים חשמליים לאזורים ספציפיים בחוט השדרה, בניסיון להפעיל מעגלים עצביים לא מתפקדים. הטכניקה שימשה בניסוי כדי לאפשר לאנשים משותקים עקב פגיעת חוט שדרה לעמוד בכוחות עצמם ואפילו ללכת מרחקים קצרים. השיטה הוכחה כמשפרת את ההליכה של אנשים עם פרקינסון, אך בלוך מציינת כי התוצאות הן לרוב צנועות, קצרות מועד או לא עקביות.

חוקרים נטו למקם את השתל מעל עמוד השדרה העליון והאמצעי כדי לווסת מידע חושי לכיוון המוח, אך הצוות השווייצרי השתיל את הנוירו-פרוטזה בגב התחתון, מעל חוט השדרה המותני-עצתי שבו  הגירוי מפעיל את רשת הנוירונים העוברים בין חוט השדרה לשרירי הרגליים. הצוות יישם את האסטרטגיה בהצלחה באנשים עם שיתוק עקב פגיעת חוט שדרה, והסיק שניתן להתאים אותה גם לפרקינסון.

כדי להתאים אישית את הגירוי עבור הנסיין, מארק גוטייה, החוקרים אספו נתונים על ליקויים ודפוסי ההליכה שלו באמצעות הצמדת חיישנים לרגליו והגדירו את הגירויים השונים, לדוגמא בעיה בכיווץ שרירי העכוז.

"המומחיות שלנו היא בהבנה כיצד לגרות את חוט השדרה על מנת להיות מאוד מדויקים באופן שבו אנו מכוונים תנועות רגל", אומר גרגואר קורטין, מדען מוח ב-EPFL שפיתח את הטכניקה. "החידוש במחקר זה הוא למנף את ההבנה והטכנולוגיה הזו בפרקינסון".

בלוך וקורטין מתכננים לחקור את השיטה בשישה חולי פרקינסון נוספים במהלך השנה הבאה. בינתיים, גוטייה, הנסיין הנוכחי מעיד שאיכות חייו השתפרה מאוד. אחד האתגרים הגדולים ביותר שלו לפני הניתוח היה קיפאון תנועתי, כאשר רגליו היו נתקעות במהלך תנועה.

"הייתי נופל חמש עד שש פעמים ביום", סיפר במסיבת עיתונאים. "לעתים קרובות נשארתי בבית, נאלצתי להפסיק לעבוד לפני שלוש שנים ובגלל קיפאון התנועה לא יכולתי ללכת לקניות. עכשיו זה לא קורה יותר".

גוטייה, אדריכל במקצועו ולשעבר ראש עיר ביישוב ליד בורדו בצרפת, קיבל בעבר טיפולים סטנדרטיים לפרקינסון, כולל גירוי מוח עמוק (DBS), שבו מושתלת נוירו-פרוטזה עמוק במוח. גירוי מוח עמוק סייע להפחית חלק מהתסמינים שלו, כגון נוקשות, אבל לא יכול היה להתגבר על בעיות ההליכה שלו.

נושאים קשורים:  פרקינסון,  קיפאון,  גירוי חוט השדרה,  חדשות,  מחקרים
תגובות