חדשות

מנהלי בתיה"ח בפריפריה: באין יחידות צנתור מוחי, מטופלים נפגעים

במשרד הבריאות טוענים כי בתי החולים שדורשים יחידות צנתור מוחי לא עומדים במינימום של 50 העברות מקרי שבץ מוחי לבתי חולים אחרים | בתי החולים בפריפריה מציגים מספרים גבוהים בהרבה

פרופ' רונן לקר, מנהל יחידת מחקר וטיפול בשבץ מוחי ב"הדסה", יו"ר החברה הישראלית לשבץ מוחי. צילום: דוברות בית החולים

העדר יחידות צנתור מוחי בבתי החולים בפריפריה מפלה ופוגע בבריאות החולים בשל המרחק הרב שעל הלוקים בשבץ מוחי לעבור כדי לקבל טיפול. כך טענו מנהלי בתי חולים בדיון בנושא, שהתקיים השבוע (ב') בוועדת הבריאות בכנסת.

ד"ר מיקי דודקביץ', מנהל המרכז הרפואי הלל יפה בחדרה, סיפר בדיון כי בבית החולים היו כ-1,200 מטופלי שבץ בשנה החולפת, "ולעולם זמן ההעברה למרכז אחר לא יעמוד על 60 דקות. לא ייתכן שיש אזרחים סוג ב' שלא מגיע להם שירות רפואי", אמר.

ד"ר מאור דוד ממן, מנהל בית החולים העמק בעפולה, סיפר על 150 מטופלי שבץ שטופלו בבית החולים בשנה החולפת, כמחציתם הועברו לצנתור למרכזים אחרים. "ידוע לנו", הוסיף, "שרובם הגיעו מאוחר מדי מכדי להצילם. כל בקשותינו להקים מרכז צנתור נענו בשלילה על ידי משרד הבריאות". הוא תהה האם משרד הבריאות מעדיף את בתי החולים הפרטיים על פני הממשלתיים.

ד"ר חגית סרבגיל-ממן, סמנכ"ל בית החולים אסותא-אשדוד, תהתה מדוע תושבי העיר החמישית בגודלה בישראל אינם זכאים לשירותי בריאות בסיסיים כצנתור.

פרופ' רונן לקר, מנהל היחידה לשבץ מוחי בבית החולים הדסה בירושלים ויו"ר החברה הישראלית לשבץ מוחי, אמר כי יש לחזק את המרכזים הגדולים הקיימים לפני פתיחת יחידות צנתור חדשות וקטנות.

בשיחה עם דוקטורס אונלי מסר פרופ' לקר, "בארץ יש רק 25 נוירולוגים מומחי שבץ שמפוזרים ברוב בתי החולים אך לא בכולם. מאחר שמומחים אלה אחראים לטיפול בכלל חולי השבץ, שמתוכם רק כ-10% מהמטופלים שחוו שבץ איסכמי נזקקים לצנתור (כ-1,200 מטופלים בשנה), לעומת כ-17,000 מטופלים שאינם זקוקים לצנתור, העדיפות הראשונה היא לחזק את מקצוע רפואת השבץ על ידי הכרה במקצוע כמקצוע במצוקה אקוטית ועל ידי פתיחה של יחידות שבץ מאוישות במומחי שבץ בכל בתי החולים בארץ".

לדבריו, רק 20 מצנתרי מוח מפוזרים ב-11 מרכזים רפואיים, שמספקים שירותי צנתור דחופים ובחלק גדול מהמרכזים יש רק מצנתר אחד, כמו למשל בסורוקה, בברזילי, בבית החולים לגליל בנהריה, במרכז הרפואי צפון,  פוריה בטבריה ובמרכז הרפואי הדסה, ירושלים, שגם כך עובדים בעומס בל יתואר.

פרופ' לקר מציין כי "יש להביא בחשבון שהכשרה של כל מצנתר מוח אורכת שלוש שנים של השתלמות עמיתים בחו"ל. לכן, לא ניתן לפתוח כעת עוד מרכזים בשל מחסור חמור במצנתרים".

הפתרון: הקמת חמ"ל העברות ייעודי במשרד הבריאות

פרופ' לקר קורא לייעול העברת המטופלים ממרכז למרכז, למשך זמן של פחות מ-60 דקות. "מאחר שאחד השלבים קובעי הקצב שגורמים לעיכובים קריטיים בהעברות מטופלים הוא מציאת מרכז שיסכים לקבל את החולה, ניתן לייעל את התהליך על ידי הקמת חמ"ל העברות ייעודי במשרד הבריאות, שיידע בכל רגע נתון מי ממרכזי הצנתור פנוי לקבלת מטופלים ממרכז ראשוני.

העברת מטופלים. אילוסטרציה

"לחלופין, ניתן לקבל החלטה של 'סיפוח' מרכזי שבץ ראשוניים למרכזי שבץ שלישוניים בעלי יכולת צנתור (מודל SPOKE AND HUB), כך שכל מרכז ראשוני יידע בדיוק לאן הוא מעביר את המטופלים. שני המודלים הללו נמצאו יעילים בחו"ל", אומר פרופ' לקר.

בעיה נוספת שעליה מצביע פרופ' לקר היא העדר יכולת לשיתוף מידע הדמיות מתקדמות בין בתי החולים הראשוניים לשלישוניים. דבר שעלול לגרום להעברות מיותרות של מטופלים שאינם מתאימים לטיפול בצנתור מצד אחד ולחוסר העברות של מטופלים שהיו יכולים ליהנות מהטיפול מצד שני. לדבריו, ניתן לפתור בעיה זאת על ידי הקמת מערך שיתוף מידע ארצי ביוזמת משרד הבריאות והמבטחים השונים, שיענה על הצורך באבטחת מידע כפי שקיים במערכת אופק או אית"ן.

לקר מסכם ואומר כי "כמדינה, אנחנו חייבים להכשיר עוד מצנתרים ועוד מומחי שבץ כדי שבעתיד ניתן יהיה לפזר בצורה יעילה יותר את יחידות הצנתור ויחידות השבץ ועל משרדי האוצר והבריאות ולתקצב זאת כאינטרס לאומי בדרגת חשיבות גבוהה ביותר".

ד"ר ג'רמי מולד, סגן מנהל המערך הנוירולוגי ב"איכילוב", טען בדיון כי מספר החולים הזקוק לצנתור מוחי בישראל הוא קטן. לדבריו, חלק מהעיכוב בהעברת המטופלים נובע מכך שלא בכל בית חולים ערוכים לפנות חולים במהירות האפשרית כולל בהיטס או באמבולנס טיפול נמרץ וחלק נכבד מהעיכובים נובע בגלל שיקולים פנימיים בבתי החולים הראשונים שמקבלים את המטופלים. גם ד"ר מולד הדגיש את הצורך בעוד נוירולוגים מומחים לשבץ מוח שיוכלו לטפל בכלל אוכלוסיית חולי השבץ ולא רק באילו שעברו צנתור מוחי.

משרד הבריאות: פועלים עפ"י ההמלצות המקצועיות

לדברי ד"ר סיגל ליברנט-טאוב מאגף הרפואה במשרד הבריאות, בישראל יש כיום 11 יחידות צנתור, בפריסה מאוזנת, ומתקיימים בהם כאלף צנתורים בשנה. לאחרונה נפתחו יחידות לצנתור מוחי במרכזים הרפואיים פוריה (צפון) ובברזילי. לדבריה, נקבעו אמות מידה להקמת יחידות צנתור לנפש ואחד התנאים הוא העברת לפחות כ-50 מטופלים למרכז צנתור אחר בשנה. לדבריה, אף אחד מבתי החולים שדרשו בדיון יחידת צנתור בתחומם לא עמדו במינימום הזה.

ד"ר ליברנט הדגישה בדבריה שמשרד הבריאות עובד לפי המלצות אנשי המקצוע ושמנכ"ל המשרד סמך ידיו על המלצות מקצועיות שהוגשו על ידי הגורמים המקצועיים באיגודים המקצועיים הרלוונטיים בשנת 2021.

הוועדה ביקשה ממשרד הבריאות לייצר תכנית פינוי ברורה עבור ארגוני ההצלה המפנים את המטופלים, כך שהמטופלים יגיעו לבית החולים הקרוב ביותר שבו נמצא כונן מצנתר וכן להכין תכנית העברות יעילה בין בתי החולים.

יוזם הדיון, אופיר כ"ץ (הליכוד), הדגיש את ההכרח בהקמת יחידת צנתור בבית החולים פוריה המעניק שירותים לתושבי עפולה, טבריה, בית שאן והסביבה, שעד הקמתו נאלצו לנסוע למרכז הרפואי רמב"ם בחיפה. "טענת משרד הבריאות נגד פריסה רחבה יותר כדי שהמרכזים הגדולים יתמקצעו – איננה נכונה", טען. "המציאות הוכיחה שכל מרכז מציל חיים ויש להוסיף מרכזים דומים גם באסותא באשדוד וב'הלל יפה' בחדרה".

נושאים קשורים:  פרופ' רונן לקר,  שבץ מוחי,  יחידות צנתור,  חדשות,  פריפריה,  צנתור מוחי
תגובות
אנונימי/ת
01.03.2024, 09:59

אין ספק שתושבי הפריפריה "זוכים" לטיפול רפואי נחות ביחס לתושבי האזורים המבוססים כלכלית-חברתית אבל זה לא בעניין של צינתורי מח דווקא. זה מתחיל בשרותים הבסיסיים בקהילה, בחינוך לבריאות, במחלקות אשפוז עלובות ובעיקר בכוח אדם נחות בהכשרה, בידע , במיומנות ובאופן מצער לעיתים גם במסירות. יטיבו מנהלי בתי החולים בפריפריה ויכשירו את כוח האדם בטרם יתקשטו בנוצות כמו MRI, ECMO, צינתורי מוח ועוד. להפעלה של כל הנ'ל דרושים כוח אדם מיומן ומשכיל, מערכת תומכת של אשפוז, דימות סביר ומעבדות זמינות, מגוונות ושרותיות. כל עוד אלו לא יתקיימו בתי החולים בפריפריה מוזמנים להמשיך ולהתמקד בביקורות של משרד הבריאות (יצור דו ראשי שהוא גם רגולטור וגם בעל הבית), תהליכי אקרדיטציה משמימים ויקרים, הדרכות כיבוי אש ולומדות מערכת אלה ברמת בית ספר עממי הגוזלות זמן יקר . יש רק דבר אחד שבתי החולים בפריפריה מייצרים היטב, שקט תעשייתי. אבל השקט הזה מטיב עם ההנהלות ומשום מה אינו מטיב ממש עם המטופלים. בסיכום: די לנהי, לעסק!

אנונימי/ת
01.03.2024, 18:00

על מנת לשפר את איכות הרפואה, השרות, והמנע בצפון יש לייעד ולא רק להבטיח ואז לגזול תחת הרגליים את התקצוב בחזרה.
יש לקרב את הפריפריה ךמרכז, או יותר נכון את המרכז לפריפריה בדמות תגמולים לאנשי רפואה וסיעוד תמורת מעבר לפריפריה ותמורת עקביות ההשתקעות הממושכת בפריפריה.

אנשי המקצוע בפריפריה שחוקים מחמת עוני אקוטי בהזדמנויות קידום מקצועי, ותנאי העבודה! צרכים בסיסיים של האדם ואשת.איש המקצוע, צריכים להתקיים על מנת להגיע לקצפת פרמידת סולם מסלו...

אנונימי/ת
01.03.2024, 18:21

הדברים שלך מעידים עד כמה אתה מנותק, עלוב, מתנשא וגזען. לכתוב "ובעיקר בכוח אדם נחות בהכשרה, בידע , במיומנות ובאופן מצער לעיתים גם במסירות"???. מתי ביקרת לאחרונה בבית חולים פריפרי? מתי יצאת מהבועה שלך במדינת תל אביב? נחותים בידע? במסירות???
בחוצפה שכזו לא כבר זמן רב. פשוט עלוב נפש. התבייש לך.

אנונימי/ת
01.03.2024, 18:40

אני דווקא גר בפריפריה ועובד בבית חולים פריפרי ואני רואה בדיוק מי כוח האדם מהמתמחים, דרך הרופאים הבכירים ועד מנהלי המחלקות. זו גם אשמת הרפואה המתנשאת במרכז אבל גם חידלוננו ותפיסתנו העצמית. איני עלוב נפש, אני רופא מומחה שנולד בפריפריה, למד בפריפריה, התמחה במרכז, עשה פלושיפ בבולטימור וחזר לפריפריה. שבת שלום.

אנונימי/ת
01.03.2024, 19:13

מדויק, אבל לשם כך לא דרוש "צעצוע" בדמות יחידה לצינתורי מוח בכל בית חולים פריפרי. בחזוני אני רואה רופאים רבים המתנהלים ברוטציות תמורת גמול הולם בין בתי החולים הפריפריים למרכזיים, ייתכן על בסיס שבועי , ואולי אף רב שנתי.

אנונימי/ת
04.03.2024, 14:24

כמה יהירות במסר אחד

אנונימי/ת
04.03.2024, 20:38

חוצפה שאין כדוגמתה!!!

אנונימי/ת
01.03.2024, 10:39

מקריאת דבריהם של המנהלים עוחה הרושם במקרה הטוב שהם מיתממים ובמקרה הפחות טוב שהם מבינים מעט מידי בכלכלה ובניהול רפואי. הזמן מהופעת הסימפטומים ועד לצנתור הוא 4.5 שעות. אין שום סיבה במדינת ישראל המאוד קטנה להקים יותר יחידות צנתורי מוח ממה שיש היום.

אנונימי/ת
01.03.2024, 10:48

בעיר חדרה אין תיאטראות רבים וגם כמות האוניברסיטאות בה מצומצמת, אזורי התעשייה בה אינם משופעים בענקיות ההיטק ומוזיאוני המטרופולין הסמוך ג'סאר אזרקא מונים רק מאות אלפי מבקרים בכל יום. נמל התעופה על שם ברוך בוארון הממוקם בגבעת אולגה מקיים רק 10 טיסות טרנס אטלנטיות ביום על מנת שלא לפגוע בפעילות בסיס הצי האמריקאי הממוקם בנמל הסמוך. וברצינות, בואו נתחיל לעשות סדר במלר"ד הלל יפה ואחר כך נחשוב על צינתורי מוח.

אנונימי/ת
01.03.2024, 18:23

עוד גזען, מתנשא ועלוב נפש. כנראה שהפילטרים לסינון מועמדים לבתי ספר לרפואה התקלקל לחלוטין. מקווה שלא תטפל באף אחד מהיקרים לי אף פעם.... בושה וחרפה.

01.03.2024, 18:43

למה גזען? אימי מאיספהאן ואבי נולד בארץ, סבי מרומניה וסבתי מטריפולי. אין לי דבר וחצי דבר כנגד עדה זו או אחרת . זה אתה שהכנסת את השד העדתי. שבת שלום יקירי.

אנונימי/ת
01.03.2024, 19:25

"שדה התעופה על שם ברוך בוארון" זו לא גזענות? ולמה לא "שדה התעופה על שם ירין רותם" ? ומה עניין ג'יסר א זרקא לצנתורי מוח? אולי לחסר מוח ולב כמוך זה לא נשמע כמו גזענות, אבל יקירי הפרופסור - צר לי להודיע לך שאתה גזען... פשוט תביט במראה. וזה לא משנה איפה נולד הסבא שלך ושל אישתך. אתה עדיין עלוב נפש.

אנונימי/ת
01.03.2024, 21:43

יאללה בסדר, אתה תישאר עם הקיפוח ותזכה ביחידה לצינתורי מוח למרות היעדר הצורך והיעדר היכולת, ובגלל זה תושבי הפריפריה יזכו במצנתר לא מיומן שמבצע מספר שנתי נמוך של פרוצדורות ואחר כך יסתבכו במחלקה פנימית בדלקת ריאות, פצעי לחץ וDVT, בלי גיבוי נוירוכירורגי ובלי רופאה מומחית בשיקום ולא משנה מה דתה ועדתה והיכן נולדו הוריה.

אנונימי/ת
01.03.2024, 11:30

צנתורי מח, כירורגיה רובוטית, דימות משוכלל, מכשירי אקמו, השתלות איברים ועוד כולם דורשים צוות מיומן שהוכשר בקפדנות ונפח העבודה שלו גבוה כמוגם מערכת תמיכה סבירה. אם תנאים אלו אינם מתקיימים אין צידוק רפואי ואין צידוק כלכלי לקיומם בפריפריה! שאלת התדמית היוקרתית אינה רלוונטית ואסור לה לבוא על גב המטופלים ועל גבו של משלם המיסים.

אנונימי/ת
01.03.2024, 11:55

אין שום סיבה להקים יחידות נישה של התמחויות על בפריפריה" במדינה בגודלה הגיאגרפי של ישראל בואו נתמקד קודם ב"סתם" רפואה פנימית שפוגשת הרבה יותר דרישה ונמצאת בחסר אמיתי. נכון שזה פחות יוקרתי אבל אלו הצרכים. קיימות בארץ לא מעט דוגמאות של פילים לבנים של מחלקות יומרניות שעומדותריקות או ב10% תפוקה או שעושים בהן שימוש שיכלו היו להתקיים בסביבות פשוטות יותר

אנונימי/ת
01.03.2024, 11:57

בית חולים פוריה כבר עכשיו מכיל כמה יחידות שנבנו בשם טיוב השירות בפריפריה ולא ממלאות ייעודן . זהו בית חולים עלוב היה וישאר.

אנונימי/ת
02.03.2024, 17:07

מסירות? במרכז? איפה אתם חיים ? בשעה 15.00 לכל המאוחר אין אף מומחה בבתי החולים

אנונימי/ת
02.03.2024, 18:57

גם נכון 🤣🤣🤣

04.03.2024, 14:01

שלום לכולם
האם יואילו כל האנונימים להזדהות כדי שנוכל להתייחס ביתר כבוד לדבריהם?

אנונימי/ת
04.03.2024, 20:39

הם מפחדים כי זו מדינה קטנה, אין פה באמת פריפריה ומרכז.