חדשות

הרופאים נדהמו: הגידול הסרטני שקל יותר מ-10% ממשקל הפעוטה

המנתחים במחלקת כירורגיית ילדים ברמב"ם נדהמו לגלות שהגידול הסרטני בצמוד לכליה של מטופלת בת ארבע שוקל הרבה יותר ממה שהראו ההדמיות השונות

ד"ר רן שטיינברג, מנהל המחלקה לכירורגית ילדים ונוער בבית החולים רות לילדים ברמב"ם. "הגידול עצמו לא היה נדיר באופיו, אבל גודלו היה יוצא דופן". צילום: ניצן זוהר

גידול סרטני שהוצא מגופה של ילדה בת ארבע שקל יותר מ-10% ממשקלה, הרבה יותר ממה שניבאו ההדמיות. בניתוח, שבוצע בשבוע שעבר במחלקה לכירורגיה ילדים בבית החולים רות לילדים במרכז הרפואי רמב"ם, הוצא הגידול במשקל 1.2 ק"ג מגופה של הילדה, שמשקלה 11 ק"ג.

מומחי ביה"ח זיהו כי מדובר בגידול סרטני צמוד לכליה והחליטו להסירו מיידית ובמידת הצורך להתמודד בהמשך עם השלכות רפואיות נוספות מהתחום ההמטואונקולוגי. את הניתוח המורכב הובילו הרופא הבכיר ד"ר ארקדי וצ'יאן וד"ר רן שטיינברג, מנהל המחלקה לכירורגיית ילדים בבית החולים רות לילדים ברמב"ם.

"כשעשינו בדיקות הדמיה", מתאר ד"ר שטיינברג, "הבנו שמדובר בגידול גדול, אך בחדר הניתוח, כשראינו את הגידול בעיניים, ראינו שההדמיה אפילו 'עשתה הנחה' לגודלו. כבר במהלך הניתוח, כשצוות הכירורגים בליווי אונקולוג בכיר כרת את הגידול באופן מלא, הוא נשקל והתברר כי הוא ענק".

ד"ר שטיינברג מספר כי במחלקה שלו נתקלים לפחות בעשרה מקרים של גידולים מהסוג הספציפי הזה בשנה, אך גודלו של הגידול, שהיה צמוד לכליה הימנית ולעורקים מרכזיים, הפך את הניתוח למורכב מאוד. "ניסיון העבר במקרים דומים מלמד אותנו שבמיוחד בילדים, לא משנה כמה הגידול גדול, סיכויי ההחלמה נוטים להחלמה טובה. זה דבר פנטסטי, זה נותן גם כוח לילדה וגם להורים להילחם – יש אופק חיובי", ציין ד"ר שטיינברג.

ד"ר שטיינברג מוסיף כי הספרות הרפואית בתחום הגידולים הסרטניים בילדים, מציינת כי לסבים ולסבתות חלק חשוב בזיהוי והעלאת חשד ש"משהו שלא בסדר" אצל הילדים. הסיבה לכך נעוצה בכך שהסבים והסבתות לא רואים את הילד מדי יום, מה שמקל עליהם בזיהוי שינויים ועיוותים בהתנהגותם של הילדים ובשינויים צורניים המתרחשים בגופם. בהקשר זה, גם ההורים הם ה"ססמוגרף" הטוב ביותר לזיהוי שינויים חשודים אצל ילדיהם.

נושאים קשורים:  הסרת גידול,  חדשות,  בית החולים רות לילדים,  ד"ר רן שטיינברג,  ד"ר ארקדי וצ'יאן,  כירורוגיה ילדים
תגובות
אנונימי/ת
19.03.2024, 09:06

חזק וברוך!