דיכאון

ההשפעה של למוטריגין על דיכאון מתווכת על-ידי BDNP

התרופה מעלה את רמת הביטוי של BDNF, ומעכב של הרצפטור ל-BDNF מונע את השפעתה

08.02.2011, 17:36

למוטריגין (למיקטל) היא תרופה למניעת פרכוסים, אשר משמשת גם כנוגד דיכאון, בעיקר דיכאון ביפולרי. כדי ללמוד על אופן הפעולה של למוטריגין נבדקה השפעתה על תסמינים מדמי דיכאון בחולדות שנחשפו למבחן השחייה Forced Swim Test) FST), מבחן שמדמה מצב של לחץ בלתי-צפוי וחוסר אונים.

במחקר, שבוצע במחלקה לפסיכולוגיה של אוניברסיטת ייל, נמצא שלמוטריגין מפחיתה את תסמיני הלחץ הן במבחן FST והן במבחנים מקובלים אחרים -

Sucrose Preference Test SPT
Novelty Suppressed Feeding Test NSFT

החוקרים גם מצאו שלמוטריגין מעלה את הביטוי של הפקטור הניורוטרופי BDNF (brain-derived neurotrophic factor), הן בהיפוקמפוס והן באונות הפרונטאליות. העלייה בביטויBDNF בתגובה למתן למוטריגין נצפתה הן בקרב חולדות שלא נחשפו ללחץ והן בקרב חולדות שנחשפו ללחץ.

בנוסף להשפעה של למוטריגין על ביטויו של BDNF נבחנה מעורבות הפעילות של BDNF בתיווך ההשפעה של למוטריגין על תסמיני הדיכאון. נמצא ש- K252a, מעכב של TrkB (tropomyosin-related kinase B), הרצפטור ל-BDNF, מונע את ההשפעות נוגדות הדיכאון של למוטריגין בכל המבחנים שצוינו (FST, SPT, NSFT).

ערכה ד"ר דורית שנון

מקור:

Li N. et al., Int J Neuropsychopharmacol. 2010: Brain-derived neurotrophic factor signalling mediates antidepressant effects of lamotrigine.

נושאים קשורים:  דיכאון,  אפילפסיה,  מאניה-דפרסיה,  למוטריגין,  למיקטל,  BDNF,  מחקרים
תגובות