חדשות

התגלתה שכבת קרום מוח נוספת

science: קרום המוח הנוסף, רביעי במספר, שלא היה מוכר עד כה ובו תאים ממערכת החיסון, משמש כשכבת הגנה על המוח מפני זיהומים, דלקות ותהליכי הזדקנות

מוח אנושי. אילוסטרציה

מחקר חדש משנה את ההשקפה המסורתית על פיה המוח מוקף בשלוש שכבות - הקרום הקשה (Dura), הקרום העכבישי (Arachnoid) והקרום העדין (Pia), וחושף שכבה נוספת של קרום המוח.

במחקר, שהתפרסם לאחרונה בכתב העת science, מתארים החוקרים שכבה רביעית של קרום המוח, שאותה הם מסמנים כקרום דמוי לימפה תת-עכבישי subarachnoid lymphatic-like membrane – SLYM, שלו תפקיד חשוב בשמירה על המוח מפני זיהום ומפני תהליכי הזדקנות ודלקת.

החוקרים, מקופנהגן ומרוצ'סטר, מתארים את הקרום הרביעי, הנבדל משכבות קרום המוח האחרות, הוא שכבה המשמשת כמחסום הדוק ומחלקת את החלל התת-עכבישי לשני תאים שונים שבהם נמצאים נוזל השדרה והמוח.

בנוסף על שלוש השכבות המוכרות, מצפה את המוח שכבה דקה, SLYM (בירוק). איור: אוניברסיטת קופנהגן

על הקרום שהתגלה ישנה אוכלוסיה גדולה של תאים מיאלואידים, שכפי שעלה מהמחקר, מספרם גדל בתגובה לדלקת ולהזדקנות, ולכן שכבה זו משמשת שכבת הגנה חיסונית מולדת לנוזל השדרה.

החוקרים בדקו את הקרום הדק ומצאו כי הוא מאפשר רק למולקולות זעירות לחדור את מחסום המוח. לצד הגנה זו על התאים שבהם נמצא נוזל השדרה, נמצא גם כי מספרם של התאים המיאלואידים גדל במקרה של פגיעה דוגמת דלקת או ניוון, המאפיינים תהליכי הזדקנות, וזאת כדי להגן על המוח.

הסינון שומר על המוח מפני חדירת זיהום הן בזכות הצפיפות שמאפשרת רק למולקולות קטנות מאוד לחדור דרכו והן בשל ריכוז הגבוה של תאים מיאלואידים.

המחקר, שנערך בעכברים ובבני אדם, מצא כי פגיעה בשלמות הקרום הובילה למעבר של  מולקולות גדולות ולמעבר תאים ממערכת החיסון שאינם נמצאים בדרך כלל במערכת העצבים, אל החלל התת עכבישי ולרקמת המוח. לדבריהם, תופעה זאת יכולה להסביר את התגובה הדלקתית הממושכת בפגיעות ראש.

מדובר אמנם בממצאי מחקר ראשוניים, אך ההשלכות של גילוי שכבת הקרום החדשה במוח עשויות להיות רחבות היקף ולהוביל לתחומים חדשים בחקר המוח.

נושאים קשורים:  קרום מוח,  חקר המוח,  חדשות,  מחקר
תגובות
12.05.2023, 10:27

האם גילוי זה מאפשר להילחם בהליכים ניווניים כדמנציה ואלצהיימר? אולי כאן הכיוון למציאת חומרים/תרופות לחיזוק ושימור ה slym במטרה לשמר המוח?