חדשות

חוקרי המוח באוניברסיטה העברית: יש להשבית את מוסדות האקדמיה

קוראים לראשי האוניברסיטאות להודיע על אי פתיחת שנה"ל הבאה: "הממשלה דוהרת בדרך למינוי קציני פיקוח בהנהלות האוניברסיטה ולשימוש בחנק תקציבי כדי לקדם אג’נדות של המשטר"

מחאת ההמונים נגד ההפיכה המשטרית, 2023. צילום: תומר נויברג/ פלאש 90

חוקרי המרכז לחקר המוח ע״ש אדמונד ולילי ספרא באוניברסיטה העברית קוראים לראשי מוסדות האקדמיה להודיע כבר עכשיו על אי פתיחת שנת הלימודים הבאה, במחאה על מהלכי החקיקה של הממשלה.

החוקרים, המגיעים מתחומי פיזיקה, מדעי המחשב, ביולוגיה, רפואה, פסיכולוגיה ובלשנות כתבו בפנייה שלהם: "נראה שהחלומות הגדולים על מרכז ישראלי משגשג לחקר המוח עומדים בפני עתיד עגום. איך אפשר לחקור חלומות כשממשלתנו רואה במחשבה חופשית איום עליה? איך נחקור זיכרון כשהזיכרון מוכתב מלמעלה? איך נקיים קשרים בינלאומיים עם חוקרים מובילים בעולם כאשר תהיה כאן דיקטטורה, ואיך נצמיח דור חדש של חוקרים וחוקרות, אם נאמנות לשלטון, ולא מצוינות אקדמית, תהיה התנאי לקידום באקדמיה?".

הם ממשיכים ומתריעים: "זה קורה כאן ועכשיו, רבותי - חברים חדשים מתמנים למועצה להשכלה גבוהה רק על בסיס קרבתם לדעותיו הפוליטיות של שר החינוך".

החוקרים מציגים כדוגמה את תמונת מצב המחקר בהונגריה: "כשמביטים לצדדים, אפשר לראות בבירור כי בשנים האחרונות לא יצאה שום פריצת דרך בחקר המוח מהונגריה, שלה היסטוריה מדעית מפוארת. בהונגריה לא נשאר כמעט מחקר מתקדם כי החוקרים המובילים עזבו, וחדשים לא הופיעו. האקדמיה ההונגרית לא תחזור לחזית המדע בעתיד הנראה לעין".

עוד כותבים החוקרים כי "אין לנו אשליות שממשלת נתניהו תתמוך באקדמיה. כל הווייתה היא שליטה כוחנית וחזונות משיחיים. אין לנו עימה דבר במשותף, ולא נשתף איתה פעולה בשום צורה. לא נרכין את ראשנו אלא ניאבק בכל כוחנו כל עוד ההפיכה המשטרית נמשכת. בשעה זו כבר אין דרך להלך בין הטיפות, לנסות למצוא את שביל הזהב או לחכות ולראות כיצד המצב יתפתח. ברור לכל שהממשלה דוהרת בדרך המובילה למינוי פוליטרוקים וקציני פיקוח בהנהלות האוניברסיטה, לשימוש בחנק תקציבי כדי לקדם אג’נדות של המשטר".

הם מסיימים את פנייתם בקריאה לפעולה: "אנו קוראים לראשי האקדמיה להודיע עכשיו על אי פתיחת שנת הלימודים הבאה. כל פעולה אחרת תהיה חטא כלפי מורינו ומורותינו שהקימו כאן אקדמיה לתפארת והנחילו לנו ערכי שוויון ואוניברסליות, חופש אקדמי ושאיפה למצוינות, וכלפי דור ההמשך שראוי להמשיך מורשת זו בגאווה ולקחת אותנו למחוזות שמעבר לכל דמיון".

כל חברי מרכז אדמונד ולילי ספרא למדעי המוח (אלס”ק), האוניברסיטה העברית בירושלים, חתומים על המכתב: ד"”ר לילך אביטן, ד”ר יואב אדם, פרופ‘ מרב אחישר, פרופ‘ יורם בורק, ד"ר איה בן יעקב, פרופ‘ אלכס בינשטוק, פרופ‘ חגי ברגמן, פרופ‘ חנוך, גוטפרוינד, פרופ‘ ענבל גושן, פרופ‘ יוסי גרודזינסקי, פרופ‘ ליאון דעואל, פרופ‘ שאול הוכשטיין, פרופ’ יאיר וייס, פרופ‘ אילון ועדיה, פרופ‘ אהוד זהרי, ד"ר נעמי חביב, פרופ‘ מתי יהושע, פרופ’ ליאו יודקוביץ, פרופ‘ יוסי ירום, פרופ‘ יונתן לוינשטיין, ד"ר ערן לוטם, פרופ‘ מיקי לונדון, פרופ‘ ברוך מינקה, פרופ‘ עדי מזרחי, פרופ‘ אביב מצר, פרופ‘ ערן משורר, פרופ‘ ישראל נלקן, פרופ‘ חיים סומפולינסקי, ד"ר דוד עומר, פרופ‘ יפעת פרוט, פרופ‘ עמי ציתרי, ד"ר יונתן קדמון, פרופ‘ חיה קלכהיים, פרופ‘ עידן שגב, פרופ‘ חרמונה שורק.

נושאים קשורים:  חקר המוח,  האוניברסיטה העברית,  מחאה,  אקדמיה,  חדשות,  הפיכה משטרית,  נתניהו
תגובות
אנונימי/ת
08.08.2023, 16:11

נו בטח... מה אכפת להם.
חוקרים ימשיכו לקבל משכורת גם אם שנת הלימודים לא תיפתח, שכן הם ממשיכים במחקר שלהם בלי מטלות ההוראה המעיקות

צודקים, אי אפשר לחקור תחת דקטטורה , ראו הונגריה, רוסיה

אנונימי/ת
09.08.2023, 21:03

הוא ימשיך לחרב את המדינה עד שיצליח לבטל את משפטו.